تقرير عن byd f3 اتوماتيك بالصور

بسم الله الرحمن الرحيم


هبتدي الاول بمواصفات العربية :
1- 1600 cc موتور 4G18 (موتور لانسر بومة )
2-فتيس أوتوماتيك من إنتاج شركة JATCO(فتيس ياباني)
3- تكييف (كويس جداً )
4- باور (ثقيل نوعاً ما )
5- 4 زجاج كهرباء و مرايات كهرباء
6- 4 سماعات + 2 تويتر
7- فانوس شبورة خلفي
8- نظام أمان (بتجي ب 2 ريموت كونترول)
9 - لايت سنسور
10- 2 أيرباج
11- ABS & EBD
12- خمس جنوط سبور
13- باركينج سنسور
14- تحكم في الكاست من الدركسيون
15- فتحت سقف
16- فتح الشنطة و التنك من الداخل
17- الدركسيون قابل للتعديل



من النظرة الأولى للعربية تحس انك شايف من الامام تويوتا كورولا متنكرة و من الخلف هوندا سيتي و طبعاً صالون و تابلوه تويوتا كورولا
العربية شاسيه و صالون و تابلوه و عفشة كورولا و موتور لانسر (و دة ميزة عشان تعدد مصادر قطاع الغيار )


المفتاح و الريموت شكلهم شيك و بسيط


نبتدي و ندوس على زرار unlock ( هنلاحظ هنا إن نور الصالون هينور هو و دائرة الضوء الخضراء حوالين الكونتكت ) نفتح الباب هيجيلك إحساس بالرحابة و الفخامة
نركب و نبتدي ندور ، صوت الموتور هادئ و ناعم و و نور العدادت جميل
نبتدي ننقل على D المفروض العربية تبدأ في التسارع أول ماشيل رجلي من على الفرامل و دة فعلاً بيحصل بس بمعدل أقل من من عربيات أوتوماتيك تانية (واحد صاحبي معها اوبل فيكترا ٩٨ و فيه فرق )


الجميل إن طول ما RPM تحت 3 العربية يكاد يكون ملهاش صوت بس بعد 3 بحس إن فيه حيوان بيذأر و مع كبسة البنزين العربية بتستجيب بسرعة و تسحب


العربية راكزة على الارض و مسكة نفسها في المنحنيات و ال-ABS يعمل بكفاءة (حصل معايا موقف و ضغط فرامل جامد و ال حمدلله الABS إشتغل و العربية مزحفتش )


أبعاد العربية متعبة في الاول بس مع التعود الامر بيصبح أسهل ، صاج العربية ناشف و مش ورق ذي عربيات تانية (أنا معايا التو لو حد كح في الصاج بيأثر فيه )


اه كنت هنسى، العربية مع المطبات بتاخد و تدي معها يعني مش بتدبدب و في نفس الوقت عليا على الارض و الحمدلله محكتش معايا في مطبات


معلش أنا هنقل المميزات و العيوب اللي كتبتها في موضوع قبل كدا و بعد كدا هسبكو مع الصور


العيوب :

1-الشنطة عشان تتقفل لازم تترزع جامد و رحت عن واحد بتاع أبواب في السابع عملها بس للأسف المفتاح إلي بيفتح الشنطة من جوة بقى أوقات يشتغل و أوقات لأ و كمان الشنطة مفارقة من جانب و الجانب التاني لأ

2-فيه هواء ساخن بيجي من عند الدواسة أو من تحت التابلوه و ديه فعلاً الحاجة إلي مزعلاني خصوصاً إن التكييف بتاع العربية حلو أوي بس بسبب الهواء السخن دة العربية بتاخد وقت عشان تسقع (أنا عارف اني المفروض مشغلش التكييف بس عشان كان راكب معايا ناس كبيرة )

3- العربية فيها رعشة أو غربلة عند سرعة 120 كم فما فوق (مش عارف دة ترصيص ولا إيه )

4-الفوانيس الأمامية مرفوعة أوي لفوق لدرجة اني بحس إن مفيش فرق بن العالي و الواطي

5-أوقات بسمعة صوت ونة بسيطة أوي عند سرعة 60-70 كم (دة عيب ممكن التغاضي عنه عشان أنا ودني حساسة زيادة عن الزوم و ممكن العيب دة يكون عند حد تاني و مش واخد باله عشان ذي مابقول أنا بركز أوي مع العربية) و لاحظتها إلنهردة عند سرعة 30 بس مش بتحصل ديماً

6- الباركينج سنسور بيدي صوت على أساس اني هخبط في اللي ورايا في حين إن بيبقى فيه لسة مسافة حوالي نص متر

7- إستهلاك البنزين كان مع أول تفويلة 11.7 كم في اللتر ، مع تاني تفويلة كان 9 كم في اللتر


نجي بقى للمزايا

1-العربية ناعمة قوي و صوت الموتور تحت rpm 3 بيبقى ناعم و هادئ و أحسن حاجة اني مش بحس بالعربية على الارض و هي مشية

2-العربية واسعة الحمدلله و الشنطة مشاء الله واسعة قوي

3-عزم الموتور شديد لما بحب اقرص عليه مش بيخيب ظني و العربية بتجيب معايا

4- العربية راسية على الأرض و تحس انها مسكة نفسها

5-عفشة العربية لا هي ناشفة ولا هي طرية و مش بترزع في المطبات

6-إرتفاع العربية عن الأرض كويس قوي و لما حد بيركب ورا مش بتهبط جامد

7- تقفيل العربية إلى حد كبير كويس قوي بإستثناء الموكيت














































شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة