تقرير عن byd f3 اتوماتيك بالصور

تقرير عن byd f3 اتوماتيك بالصور

بسم الله الرحمن الرحيم


هبتدي الاول بمواصفات العربية :
1- 1600 cc موتور 4G18 (موتور لانسر بومة )
2-فتيس أوتوماتيك من إنتاج شركة JATCO(فتيس ياباني)
3- تكييف (كويس جداً )
4- باور (ثقيل نوعاً ما )
5- 4 زجاج كهرباء و مرايات كهرباء
6- 4 سماعات + 2 تويتر
7- فانوس شبورة خلفي
8- نظام أمان (بتجي ب 2 ريموت كونترول)
9 - لايت سنسور
10- 2 أيرباج
11- ABS & EBD
12- خمس جنوط سبور
13- باركينج سنسور
14- تحكم في الكاست من الدركسيون
15- فتحت سقف
16- فتح الشنطة و التنك من الداخل
17- الدركسيون قابل للتعديل



من النظرة الأولى للعربية تحس انك شايف من الامام تويوتا كورولا متنكرة و من الخلف هوندا سيتي و طبعاً صالون و تابلوه تويوتا كورولا
العربية شاسيه و صالون و تابلوه و عفشة كورولا و موتور لانسر (و دة ميزة عشان تعدد مصادر قطاع الغيار )


المفتاح و الريموت شكلهم شيك و بسيط


نبتدي و ندوس على زرار unlock ( هنلاحظ هنا إن نور الصالون هينور هو و دائرة الضوء الخضراء حوالين الكونتكت ) نفتح الباب هيجيلك إحساس بالرحابة و الفخامة
نركب و نبتدي ندور ، صوت الموتور هادئ و ناعم و و نور العدادت جميل
نبتدي ننقل على D المفروض العربية تبدأ في التسارع أول ماشيل رجلي من على الفرامل و دة فعلاً بيحصل بس بمعدل أقل من من عربيات أوتوماتيك تانية (واحد صاحبي معها اوبل فيكترا ٩٨ و فيه فرق )


الجميل إن طول ما RPM تحت 3 العربية يكاد يكون ملهاش صوت بس بعد 3 بحس إن فيه حيوان بيذأر و مع كبسة البنزين العربية بتستجيب بسرعة و تسحب


العربية راكزة على الارض و مسكة نفسها في المنحنيات و ال-ABS يعمل بكفاءة (حصل معايا موقف و ضغط فرامل جامد و ال حمدلله الABS إشتغل و العربية مزحفتش )


أبعاد العربية متعبة في الاول بس مع التعود الامر بيصبح أسهل ، صاج العربية ناشف و مش ورق ذي عربيات تانية (أنا معايا التو لو حد كح في الصاج بيأثر فيه )


اه كنت هنسى، العربية مع المطبات بتاخد و تدي معها يعني مش بتدبدب و في نفس الوقت عليا على الارض و الحمدلله محكتش معايا في مطبات


معلش أنا هنقل المميزات و العيوب اللي كتبتها في موضوع قبل كدا و بعد كدا هسبكو مع الصور


العيوب :

1-الشنطة عشان تتقفل لازم تترزع جامد و رحت عن واحد بتاع أبواب في السابع عملها بس للأسف المفتاح إلي بيفتح الشنطة من جوة بقى أوقات يشتغل و أوقات لأ و كمان الشنطة مفارقة من جانب و الجانب التاني لأ

2-فيه هواء ساخن بيجي من عند الدواسة أو من تحت التابلوه و ديه فعلاً الحاجة إلي مزعلاني خصوصاً إن التكييف بتاع العربية حلو أوي بس بسبب الهواء السخن دة العربية بتاخد وقت عشان تسقع (أنا عارف اني المفروض مشغلش التكييف بس عشان كان راكب معايا ناس كبيرة )

3- العربية فيها رعشة أو غربلة عند سرعة 120 كم فما فوق (مش عارف دة ترصيص ولا إيه )

4-الفوانيس الأمامية مرفوعة أوي لفوق لدرجة اني بحس إن مفيش فرق بن العالي و الواطي

5-أوقات بسمعة صوت ونة بسيطة أوي عند سرعة 60-70 كم (دة عيب ممكن التغاضي عنه عشان أنا ودني حساسة زيادة عن الزوم و ممكن العيب دة يكون عند حد تاني و مش واخد باله عشان ذي مابقول أنا بركز أوي مع العربية) و لاحظتها إلنهردة عند سرعة 30 بس مش بتحصل ديماً

6- الباركينج سنسور بيدي صوت على أساس اني هخبط في اللي ورايا في حين إن بيبقى فيه لسة مسافة حوالي نص متر

7- إستهلاك البنزين كان مع أول تفويلة 11.7 كم في اللتر ، مع تاني تفويلة كان 9 كم في اللتر


نجي بقى للمزايا

1-العربية ناعمة قوي و صوت الموتور تحت rpm 3 بيبقى ناعم و هادئ و أحسن حاجة اني مش بحس بالعربية على الارض و هي مشية

2-العربية واسعة الحمدلله و الشنطة مشاء الله واسعة قوي

3-عزم الموتور شديد لما بحب اقرص عليه مش بيخيب ظني و العربية بتجيب معايا

4- العربية راسية على الأرض و تحس انها مسكة نفسها

5-عفشة العربية لا هي ناشفة ولا هي طرية و مش بترزع في المطبات

6-إرتفاع العربية عن الأرض كويس قوي و لما حد بيركب ورا مش بتهبط جامد

7- تقفيل العربية إلى حد كبير كويس قوي بإستثناء الموكيت














































إقرأ المزيد ...

تفاصيل عن السياره BYD-G3 التى وصلت مصر

السلام عليكم ورحمة الله

تم بحمد الله وصول أول دفعة من المتألقة جدا:::

BYD-G3

وإليكم بعض صورها علي الطبيعة










المواصفات

* محرك BYD 1500 cc عزمه 105.9 حصان مزود بفتيس مانيوال 5 سرعات

* 2 إيرباج للسائق والراكب الأمامي

* فرامل ABS+EBD

* لوحة عدادات متطورة جدا ومبهرة بإضاءة LED مع مفتاح تحكم بشدة إضائتها

* نظام تأمين ضد السرقة

* فتحة سقف كهرباء تعمل بوضعين للفتح

* حساسات رجوع للخلف

* كراسي جلد فاخرة جدا سواء في التصميم أو في الخامات

* تصميم أنيق للتابلوه ذو لمسة عصرية

* مفتاح Start Engine

* مفتاح Smart Key + ريموت كنترول

* إشارات ضوئية (فلاشر) بالمرايات الجانبية

* نور شبورة امامي + خلفي

* بوصلة ديجيتال بمرايا السائق

* طارة دريكسيون مغطاه بالجلد الطبيعي

* جنوط إسبور مقاس 195/60 R15 والإستبن جنط عادي

* راديو سي دي متطور مزود ب 6 سماعات

* تصميم تابلوه شيك جدا

* سخان زجاج خلفي (مانع شبورة)

* نظام إضاءة أوتوماتيك

* فوانيس خلفية ليدات (LED)

* 4مرايات كهرباء

* 4 زجاج كهرباء مع تحكم من السائق

* كراسي خلفية قابلة للطي علي جزئين

* كرسي السائق قابل للإرتفاع والإنخفاض

* شبكة نيكل أمامية رائعة



الجلوس فيها يعطي إنطباع خاص جدا جدا

السعر كما أفاد مسئول البيع بالمعرض 79000.00 جنيه مصري

.................................................. .............

خالص تحياتي للجميع


إقرأ المزيد ...

2010 Subaru Impreza STi








It was a gorgeous day out, so I decided to do a small shoot. (07-10-2011)
impulsive613s 2010 Subaru Impreza

 

impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza

 

Late night photoshoot after work. 2 days after a fresh detailing. (04-17-2011)
impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza

Early season preview.  Awaiting street sweepers to remove all the winter road debris before going ahead with the CF lip kit.  Engine pictures coming soon as well.
impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


2010
Subtle Chargespeed Bottomline kit and XXR wheels were the only real mods this year.  More goodies in the future years!
impulsive613s 2010 Subaru Impreza  


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


 impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza


impulsive613s 2010 Subaru Impreza



Modifications:
Performance:
AEM Cold-Air Intake (wrinkle red) (not pictured).
Magnaflow 3" Catback Exhaust (4" quad double-walled tips).
Grimmspeed 3-Port EBCS (not pictured).
Custom Pro-Tune Stage 1 - 286whp/280wtq.

Exterior:
Rexspeed V-Style CarbonFiber Front Lip.
ChargeSpeed Replica CarbonFiber Bottom-Line Sideskirts and Rear Caps.
RallyArmor UR Ver. 2 Mud Flaps (red logo).  
Custom Painted Taillights.
Red Pinstriped Grill.
Debadged Hatch - Except for STi logo.
LED turn signals (amber in front / red in rear) w/ LED Relay.
LED License Plate Lights (cool white).
Nokya Ion Yellow DRL/Highbeams.

Interior:
Pioneer AVIC F-900BT GPS Navigation w/ Steering Wheel Controls and iPod/iPhone Connector.
JDM 2-DIN Radio Bezzel.
3M Di-NOC Trim Overlays (not pictured).
LED Interior Lighting (cool white).
OEM Subaru Rubber Floor Mats.

Suspension:
RCE Yellow Springs.
RCE Front and Rear Sway Bars (pending install).
Rolled Rear Fenders
  
Wheels & Tires:
ROTA GRID - 18x9.5 +38 - Gold w/Added STi Center Cap overlays on Nitto 555 Extreme ZR 245/40/18 tires.
5mm Front Wheel Spacers for GRID wheels to clear the Brembo Brakes.
ASA (unknown style) - 17x7 + 55 - Painted Bronze on Bridgestone Blizzak 215/50/17 Winter Tires.
Gorilla Black Spline-Drive Lug nuts.



إقرأ المزيد ...

كتالوج سياره دايو لانوس باللغه العربيه فعلا باللغه العربيه

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا اللى على النت بالانجليزيه

انا لاقيت العربي و النسخه الاصليه كمان


صوره لعينه من الصفحات الداخليه



صوره الغلاف الخارجي الخلفي



 
نجى للتحميل

تفضل هنا


إقرأ المزيد ...

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة